„Învăţăm Zâmbind!”
La începutul anului 2015 în cadrul Centrului de voluntariat şi servicii educaţionale – Camarazii am iniţiat un proiect generos, intitulat sugestiv „Învăţăm Zâmbind!”.

Timp de 4 luni am organizat, în parteneriat cu Asociaţia Politeia, cursuri gratuite de limba română, matematică şi limba engleză pentru 25 de copii ai membrilor şi simpatizanţilor Asociaţiei CAMARAZII, cu vârste între 7 – 15 ani. Cursurile au fost susţinute de şase tutori, studenţi sau absolvenţi de facultate, ai Asociaţiei Politeia.
Ne-am propus să oferim copiilor noi metode de învăţare, diferite de cele clasice, astfel că am conceput cursurile într-o manieră interactivă, care dezvoltă gândirea liberă şi plăcerea de a învăţa lucruri noi şi utile, cu zâmbetul pe buze.
Cursul de Limba Română a fost adaptat după programa şcolară în vigoare, în funcţie de nivelul şi nevoile participanţilor. Pe timpul desfăşurării cursului s-a urmărit dezvoltarea capacităţii de înţelegere a copiilor a textelor literare şi a structurii gramaticii, stimularea dialogului şi a argumentării.
Exerciţiile de gramatică au fost concepute după modelul celor de la testele naţionale, testele PISA şi Olimpiade.
Cursul a durat 4 luni, timp în care au avut loc întâlniri săptămânale de câte 2 ore, în grupe de cel mult 6 participanţi. 
Cursul de Matematică a fost organizat pe baza programei şcolare, a manualelor şi culegerilor existente. A fost adaptat în funcţie de nivelul şi nevoile participanţilor, copiii fiind încurajaţi să aducă culegeri de probleme cu care lucrează şi la şcoală.
Cursul s-a axat pe înţelegerea importanţei şi a utilităţii conceptelor matematice în viaţa de zi cu zi şi a urmărit: dezvoltarea abilităţilor specifice gândirii analitice, utilizarea algoritmilor şi a conceptelor matematice, consolidarea şi aprofundarea cunoştinţelor învăţate la şcoală.
Cursul a durat 4 luni, timp în care au avut loc întâlniri săptămânale de câte 2 ore. Au fost organizate două grupe de cel mult 8 participanţi, o grupă pentru clasele V-VII şi o grupă pentru clasa a VIII-a.
Cursul de Limba Engleză a fost adaptat după manuale internaţionale pre-existente (editurile Cambridge University Press, Longman, Oxford University Press sau Collins Educational), în funcţie de nivelul şi nevoile participanţilor, accentul punându-se pe interactivitate. Un element nou integrat în acest curs a fost folosirea unor secvenţe din filmele/desenele animate preferate ale copiilor, pentru dezvoltarea unor exerciţii specifice nevoilor lor (gramatică, scriere sau comunicare).
Cursul de limba engleză a fost structurat pe două grupe de vârstă: grupa 7-10 ani, împărţită pe două nivele (începător şi intermediar) şi grupa 11-15 ani, nivel intermediar.
Cursul a durat 4 luni, timp în care au avut loc întâlniri săptămânale de câte 2 ore, în grupe de cel mult 10 participanţi.
La finalul celor 4 luni, feedback-ul primit, atât de la părinţi, cât şi de la participanţi a fost unul pozitiv, toţi beneficiarii declarându-se mulţumiţi sau foarte mulţumiţi.
Feedback
Formularele de feedback au fost date participanţilor pentru a fi completate înaintea ultimelor sesiuni de cursuri. Au existat secţiuni pentru copii şi pentru părinţi. Le vom parcurge pe rând.
Secţiunea pentru copii – 4 întrebări, despre cursuri, tutori şi sala de curs
Primele două întrebări au fost despre calitatea cursului: ce le-a plăcut şi ce nu le-a plăcut copiilor. Au fost doar două aspecte mai puţin apreciate: un copil ar fi dorit ca aceste cursuri să se desfăşoare de două ori pe săptămână, iar un altul nu a apreciat sistemul competitiv de la cursul de engleză pentru începători, vârste 7-10 ani. Toate celelalte formulare nu au avut nimic negativ de spus despre calitatea cursurilor.
La capitolul „aspecte apreciate”, menţionăm următoarele:
- învaţă distrându-se şi zâmbind
- învaţă lucruri noi
- jocurile, filmuleţele şi participarea la tablă
- activităţile amuzante care-i ajută să înţeleagă mai bine problemele
- tutorii şi felul în care predau
Toţi tutorii au făcut o impresie bună şi foarte bună, copiii folosind următoarele cuvinte pentru a-i descrie: buni, foarte buni, comunicativi, deschişi, expliciţi, prietenoşi, amuzanţi, explică bine, drăguţi, buni la suflet, deştepţi, de încredere, pe placul nostru, plăcuţi, veseli, calmi, explică foarte clar, răbdători.
Sala de curs a fost apreciată astfel: mare, potrivită, aranjată şi ordonată, foarte frumoasă, elegantă, curată, un loc perfect pentru învăţat, spaţioasă, perfectă pentru a învăţa distrându-ne, perfectă, interesantă, dotată corespunzător, primitoare, frumos decorată.
Secţiunea pentru părinţi – 8 întrebări
Vom prezenta întrebările şi un scurt rezumat cu răspunsurile.
- Ce v-a atras la aceste cursuri? Cu ce aşteptări aţi venit?
- titlul, „Învăţăm Zâmbind”
- un alt mod de predare
- descrierea proiectului
- elementele de comunicare şi dialog
- posibilitatea de a învăţa lucruri noi din plăcere
- echipa de tutori
- materiile predate
- nevoia de a îmbunătăţi cunoştinţele copiilor noştri
- Cât de mult credeţi că v-au fost îndeplinite aşteptările? (Cinci opţiuni: deloc, puţin, în mare măsură, aproape în totalitate, în totalitate)
Un părinte a lăsat câmpul necompletat. Doi au optat pentru „în mare măsură”. Patru au optat pentru „aproape în totalitate”. Şase au zis „în totalitate”.
- Cât de folositoare consideraţi că au fost aceste cursuri? (Patru opţiuni: deloc, foarte puţin, puţin, foarte folositoare)
Toate formularele au avut bifată opţiunea „foarte folositoare”.
- Cât de mulţumiţi sunteţi, în general, de cursuri? (Patru opţiuni: deloc, foarte puţin, puţin, foarte mulţumit)
Toate formularele au avut bifată opţiunea „foarte mulţumit”.
- Cât de mulţumiţi sunteţi de performanţa tutorilor? (Patru opţiuni: deloc, foarte puţin, puţin, foarte mulţumit)
Toate formularele au avut bifată opţiunea „foarte mulţumit”.
- Cum evaluaţi performanţa tutorilor?
Părinţii i-au descris pe tutori astfel:
- foarte apropiaţi de copii
- dedicaţi
- implicaţi
- tineri de nota 10
- au o pregătire de excepţie
- foarte buni
- răbdători
- amabili
- comportament ireproşabil
- comunică excelent
- Aţi observat progrese la copilul dvs. ca urmare a participării la acest proiect? În ce fel s-au manifestat?
- mai multă implicare în activităţile de la şcoală
- rezultate (note) mai bune la şcoală
- îmbunătăţirea cunoştinţelor
- se descurcă din ce în ce mai bine la şcoală
- sedimentarea cunoştinţelor
- îmbogăţirea vocabularului
- copiii au fost entuziasmaţi când vorbeau despre ce au făcut la curs
- sunt mai atraşi de lectură
- Ce consideraţi că ar trebui să îmbunătăţim la aceste cursuri?
- lărgirea bazei materiale şi a metodelor de predare
- mai multe teme
- comunicare mai multă între copil şi tutore
- continuitatea
Alte comentarii din feedback:
Părinţii şi-au exprimat interesul pentru continuarea cursurilor din toamnă şi extinderea gamei de subiecte abordate.

